Päijät-Hämeessä on oma kohtaamispaikkatyöntekijä

8.2.2024

Päijät-Hämeessä on fyysisiä perhekeskuksia Asikkalassa, Heinolassa ja Lahdessa. Kaikissa Päijät-Hämeen kunnissa perhekeskuksen palvelut toimivat verkostomaisesti, kuten muissakin maakunnissa. Perhekeskusverkostoon kuuluvat kaikki alueen lapsiperheiden kanssa toimivat tahot. Päijät-Hämeessä perhekeskusalueet on jaettu kolmeen: pohjoiseen, eteläiseen ja itäiseen. Jako noudattaa Lahden alueella neuvoloiden sekä koulujen aluejakoa. Jokaisella alueella on oma perhekeskusvastaava, joka toimii perhekeskustoiminnassa vastinparina kuntien perhekeskustoimijoille.

- Päijät-Hämeessä työskentelee myös kohtaamispaikkatyöntekijä, jonka tehtävänä on muun muassa kohtaamispaikkatoiminnan toimintaperiaatteen jalkauttaminen kuntien kohtaamispaikkatoimintaan. Asukkaita vartenhan me tätä työtä teemme, sanoo Johanna Toivonen, joka on yksi kolmesta perhekeskusvastaavasta.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton paikallisyhdistyksillä on monessa Päijät-Hämeen kunnassa perhekahvila tai jokin muu kohtaamispaikka alueen lapsiperheille. Kohtaamispaikkatyöntekijä Tiina Leppänen kannustaa yhdistyksiä olemaan häneen yhteydessä, jos ne toivovat hänen apuaan tai tukeaan.

- Minun kanssani voisi esimerkiksi miettiä, voisiko kohtaamispaikkaan tulla joku asiantuntija, jos perheiden kesken on noussut jokin aihe, joka puhututtaa. Esimerkiksi lasten kasvatukseen tai kehitykseen liittyvistä asioista voisi pyytää perhekeskuksesta asiantuntijan alustamaan ja keskustelemaan aiheesta, sanoo Leppänen.

Päijät-Hämeessä toimivat MLL:n paikallisyhdistykset voivat olla yhteydessä Tiinaan, puhelin 040 580 5781 tai tiina.leppanen(at)paijatha.fi.